BAHASA MELAYU TAHUN 3 Kemahiran Mendengar dan Bertutur Modul Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Malaysia Tahun 3 Murid Bermasalah Pendengaran Masa : 60 Minit |
Tema/Tajuk Kenegaraan ( Bunga Kebangsaan kita) |
Standard Kandungan 1.3 Mendengar ( melihat ), memahami dan memberi maklumbalas menggunakan komunikasi seluruh terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang diterima dengan betul. |
Standard Pembelajaran 1.3.1 Mendengar ( melihat ), memahami dan memberikan maklumbalas yang sesuai dengan komunikasi seluruh atau tingkahlaku terhadap arahan berdasarkan ayat, permintaan dan suruhan dengan betul. Contoh: 1. Ini bunga . 2. Ini bunga raya . 3. Ini bunga raya saya. Objektif Murid dapat: 1. Berbual dengan menggunakan komunikasi seluruh dengan betul. 2. Mengetahui perbezaan ayat arahan atau pesanan. 3. Membaca dan memahami lima perkataan, frasa dan ayat dengan betul. 4. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima perkataan dengan betul. Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran 1. Sumbang saran 2. Soal jawab 3. Perbincangan 4. Permainan bahasa Bahan Bantu Mengajar 1. Gambar 2. Kad perkataan 3. Kad ayat 4. Persembahan ‘power point’ |
FASA PERSEDIAAN 1. Guru menunjukkan gambar bunga raya dan berbincang dengan murid
|
1.1.6 Mengenal pasti ciri objek , situasi dan fenomena dengan tepat. (warna, bentuk dan jenisnya)
Latihan 1.1.6
Sila pilih gambar di bawah yang mempunyai ciri-ciri bunga raya dan lukiskan bunga raya di ruangan buku skrap yang disediakan.
Bunga - sangat - cantik
1. .................................................................................................
Bunga raya - warna
2..................................................................................................
daun - warna
3..................................................................................................
Bunga - kelopak
4.................................................................................................
Bunga raya - kebangsaan
5.................................................................................................
2.2 Sintesis idea
2.2.2 Menghasilkan bentuk komunikasi yang unik - lukisan kraf binaan,peta, rajah, puisi, muzik, lagu, karangan , laporan dan lakaran.
Latihan 2.2 Berdasarkan gambar kod tangan, gariskan perkataan berdasarkan teks di bawah.
Bunga raya bunga kebangsaan Malaysia. Selepas mencapai kemerdekaan, Kementerian Pertanian telah mencadangkan bunga raya sebagai bunga kebangsan. Pada tahun 1958, kerajaan Malaysia telah memilih bunga raya sebagai bunga kebangsaan negara.
Bunga ini berwarna merah. Bunga raya mempunyai lima kelopak. Daun bunga raya sangat banyak dan berwarna hijau. Daun bunga raya boleh digunakan sebagai ubat untuk menyejukkan badan bagi mereka yang demam.
3.0 Fasa Perkembangan
3.1 Bina ayat mudah berdasarkan gambar yang disediakan.
1........................................................................................................................
2. Kambing Pak Atan suka makan ....................................................................
3. Bunga kebangsaan ada .................................................................... kelopak
4. Daun bunga raya berbentuk ..........................................................................
5. Daun bunga raya boleh dijadikan ..................................................................
4.0 Fasa Tindakan
4.1 Pelaksanaan
4.1.1 Menghuraikan idea kepada butiran atau bahagian yang lebih kecil dan khusus.
BUKU SKRAP
[Gunting gambar dan tampal di dalam buku skrap , serta bina ayat mudah ]
CONTOH:
Bunga raya ini berwarna kuning dan daunnya berwarna hijau.
Latihan 1.1.6
Sila pilih gambar di bawah yang mempunyai ciri-ciri bunga raya dan lukiskan bunga raya di ruangan buku skrap yang disediakan.
![]() |
Lukis gambar bunga raya di dalam buku skrap. |
P&P bunga raya1.2.1. Guru meminta murid mengenal pasti persamaan antara bunga raya dan bunga matahari.
Latihan 1.2.1
Nyatakan persamaan bunga raya dan bunga matahari.
Nyatakan persamaan bunga raya dan bunga matahari.
Persamaan
1._____________________________________
2._____________________________________
3._____________________________________
4._____________________________________
Latihan 1.2.2
Isikan tempat kosong dengan jawapan yang sesuai.
Isikan tempat kosong menggunakan perkataan yang disediakan.
lima | raya | bunga | kelopak | merah |
1. Ini ______________________
2. Ini bunga ___________________
3. Bunga ini bewarna _________________
4. Bunga ini ada banyak _________________.
5. Bunga ini ada __________________ kelopak.
Fasa Imaginasi
2.1 Penjanaan Idea
Latihan 2.1.4
2.1 Mencari hubungkait , gabung jalin atau corak berdasarkan maklumat yang ada.
Berdasarkan gambar di atas, bina lima ayat yang bermakna.
Bunga - sangat - cantik
1. .................................................................................................
Bunga raya - warna
2..................................................................................................
daun - warna
3..................................................................................................
Bunga - kelopak
4.................................................................................................
Bunga raya - kebangsaan
5.................................................................................................
2.2 Sintesis idea
2.2.2 Menghasilkan bentuk komunikasi yang unik - lukisan kraf binaan,peta, rajah, puisi, muzik, lagu, karangan , laporan dan lakaran.
Bunga raya bunga kebangsaan Malaysia. Selepas mencapai kemerdekaan, Kementerian Pertanian telah mencadangkan bunga raya sebagai bunga kebangsan. Pada tahun 1958, kerajaan Malaysia telah memilih bunga raya sebagai bunga kebangsaan negara.
Bunga ini berwarna merah. Bunga raya mempunyai lima kelopak. Daun bunga raya sangat banyak dan berwarna hijau. Daun bunga raya boleh digunakan sebagai ubat untuk menyejukkan badan bagi mereka yang demam.
3.0 Fasa Perkembangan
3.1 Bina ayat mudah berdasarkan gambar yang disediakan.
1........................................................................................................................
2.........................................................................................................................
3.........................................................................................................................
3.2 Menilai
3.2.1 Isikan tempat kososng dengan jawapan yang betul.
[merah / hijau ] [bunga raya / rumput]
[lima/tiga] [bujur / bulat] [ ubat / air]1. Bunga kebangsaan negara kita berwarna .......................................................
2. Kambing Pak Atan suka makan ....................................................................
3. Bunga kebangsaan ada .................................................................... kelopak
5. Daun bunga raya boleh dijadikan ..................................................................
4.0 Fasa Tindakan
4.1 Pelaksanaan
4.1.1 Menghuraikan idea kepada butiran atau bahagian yang lebih kecil dan khusus.
BUKU SKRAP
[Gunting gambar dan tampal di dalam buku skrap , serta bina ayat mudah ]
CONTOH:
Bunga raya ini berwarna kuning dan daunnya berwarna hijau.
4.2 Amalan berterusan
4.2.1 Mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea bahan baharu secara berterusan
4.2.4 Berikut ialah cara -cara membuat bekas bunga daripada temputung kelapa.
Nomborkan ayat-ayat di bawah mengikut uruan yang betul.
[ ] Lukis dan warnakan tempurung mengikt corak yang disukai.
[ ] Masukkan tanah liat ke dalam tempurung . Kemudian, susun bunga di atasanya.
[ ] Bahagikan tempurung kelapa itu kepada dua bahagian.
[ ] Cantumkan tempurung yang telah ditebuk tadi dengan tempurung ke dua
menggunakan gam.
[ ] Tebuk bahagian atas tempurung.
Tulis semula ayat-ayat itu di dalam satu perenggan.
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment